Fotós sztorik

Fotós sztorik

Hogyan kapcsolódik egymáshoz a fényképezés és rajzolás?

2019. október 18. - Nagy Sándor Zsolt

Sosem voltam egy rajztehetség. Még amikor szinte mindenki szeret rajzolni, az óvodában sem rajzoltam. Aztán kötelező volt rajzokat bemutatnom, hogy a nagy csoportba léphessek. A rajzolás iránti szeretet sosem ragadott magával. Igazából később mindig is szerettem volna megtanulni igazán jól rajzolni, de az általános/középiskola inkább szól másról, mint erről. A fotózásban hamarabb kiismertem magam. A közelmúltban viszont én is  ceruzát ragadtam. A továbbiakban nézzük meg miben kapcsolódnak a rajzok és a fényképek.


dsc_7711.jpg

Önarckép két hónapnyi rajzolás után.

A fényképezeskor a fotósnak figyelembe kell vennie fényeket, az árnyékokat, formákat, a mélységet, valamint az arányokat is. Egy rajz készítésekor, ezekre ugyanúgy oda kell figyelni. Ha valaki jól megfigyeli a valóságot vagy akár a fényképeket, ismerni fogja hová kerülnek az árnyékok, mely részek világosodnak ki. Amikor rajzolunk, az árnyékoknak kiemelt szerepet kell szentelnünk.

Ha csak a szemünkre hagyatkozunk a rajzoláskor, valójában sok lehetőségtől esünk el. A szemünk nem képes úgy működni, mint egy teleobjektív, vagy mint a hal szeme. Egy fényképen viszont képesek vagyunk reprodukálni a különböző perspektívákat, új mélységeket hozhatunk létre. Ha egy nagylátószögű objektívvel készített fotót használunk inspirációként már találunk egy érdekes nézőpontot.

A rajzok és a fényképek jól működnek együtt. Sok művész mixeli a két kreatív kifejezésmódot, létrehozva ezzel a tömegből kiemelkedő alkotásokat. A rajzoláshoz jó alapot adhat egy fénykép, viszont oda-vissza is működik a dolog: ha már jól rajzolsz, megtervezheted azt is, milyen elképzelésed van, ha fényképet/videót készítesz.

Fontos a gyakorlás: mint ahogy könyvből sem tanul meg senki fotózni, rengeteg gyakorlásra van szükség, úgy a rajzolás sem tanulható meg pár óra alatt. Mindkét ábrázolási mód elsajátítása a gyakorláson múlik.

A jobb agyféltekes programok kulcsa a jó megfigyelés (és a pontos másolás)

A közelmúltban itthon is népszerűvé váltak a különböző rajztanulással kapcsolatos workshopok, tanfolyamok. Ha valaki nem elégszik meg Betty Edwards témában írt alapművével, rajztanárral is gyakorolhat. A tanfolyam egyik fő üzenete az, hogy nemcsak gyerekek és fiatalok képesek ügyesebb, élethűbben rajzolni, hanem a felnőttek is fejlődést fognak tudni mutatni. 
Bár én nem vettem részt jobb agyféltekés tanfolyamon - és nem is tervezem - a résztvevők pozitív eredményei önmagukért beszélnek. Ugyanakkor kritikával is többen élnek a borsos árú tanfolyamok ellen. A kritizáló oldal szerint a tanfolyam nem rajzolni fog megtanítani, hanem pontos másolásra, miközben hangsúlyozzák a nyugodt körülményeket. A másolás kulcsaként fotókat alkalmaznak a tanfolyamon. Nem modelleket, csendéletet rajzolnak a program résztvevői, hanem kontrasztos fekete-fehér fotókat másolnak. A fekete-fehér képeken könnyebb elkülöníteni az agy számára a sötétebb és világosabb tónusokat, így tehát a grafitrajzokhoz egy sikeres kulcs a fénykép.

_____________________________________
A témában javasolt:
Betty Edwards: Jobb agyféltekés rajzolás 

A bejegyzés trackback címe:

https://fotossztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr6515212238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása