Az Instagram, csakúgy mint más közösségi oldalak csakhamar beférkőztek az életünkbe. Egy évtizede még azt sem tudtuk mi az, ma meg már (még) napi jelleggel görgetjük a képeket. Bár valamennyien kedveljük a social media felületeket, és próbáljuk kihasználnak annak lehetőségeit, gyakorló fotósként, fotóművészként ez a platform nem ad annyit, amennyit szeretnénk.
1. A feedben átlagosan minden negyedik poszt hirdetés
Bár alapvetően az egy pozitív lehetőség, hogy kiemelhetjük a saját képeinket, tartalmainkat pénzért, így sok emberhez juthatunk el... de mindennek van egy határa. Egy átlagos felhasználó nem a reklámokra kíváncsi, és sok bosszúságot okoz, hogy gyakran teljesen irreleváns posztokat kapunk, valamint szó szerint elveszünk a reklámok közt. Ez azt is jelenti, hogy több időt kell az Instagramon töltenünk, ha a valódi ismerőseink posztjaira vagyunk kíváncsiak.
2. A lájkok száma nem az esztétikum alapján növekszik
Ez más platformokra is vonatkozik, ugyanakkor tény, hogy egy vásárolt hirdetés, egy szponzorált tartalom, a kiválóan eltalált hashtagek könnyedén növelni tudják a bejegyzések kedveltségi rátáját. Viszont, ha nem használunk helyszínmegjelöléseket, releváns hashtageket, hangzatos leírásokat, akkor kevés emberhez jutunk el. Kevesebb elérés -> kevesebb lájk. Sokan hagytak már fel az IG-mal csak azért, mert a díjnyertes fotójukatt kevesebben kedvelték, kommentelték, mint egy vécés szelfit.
3. A képek átméreteződnek kis méretre
1080pixel. Nem sok. Belenagyítanál a részletekbe? Szeretnéd látni a madár tollazatát egy kiváló természetfotón? Nem fogod. Az 1080pixel egyszerűen kevés bármilyen részlet átadásához.
4. Álló tájolású fotók? Kinek kell az!
Bár már megjelentek a vertikális videók, klipek, hirdetések az életünkben, az álló tájolású fotókat teljes mértékben ellenzi az Instagram képfeltöltője. Nem szeretném ecsetelni, de egy fényképezőgépet és egy telefont is két tájolásban lehet alkalmazni. Egy portrénál pedig nem jó, ha a fejébe kell belevágni a modellnek, de az sem jó, ha a végtagokat kell csonkolni a szerencsétlen módszerek miatt. Ez az Instagram legégetőbb hiányossága, és abszolút érthetetlen miért kell croppolásra, vagy éppen keretezésre buzdítani az embereket.
5. Nem tudsz kényelmesen hivatkozni
Szeretnéd bemutatni, hol lesz kiállításod, hol jelent meg a legutóbbi képed? De szeretnéd a portfóliós oldaladat, személyes honlapodat is elérhetővé tenni? Ez nem fog menni, a BIO felület ugyanis csak egy kattintható linket képes kezelni. Bejegyzésekben szintén nem lehet kattintható linket alkalmazni. Bosszúság a köbön.
Látható, hogy az Instagrammal rengeteg kompromisszumot kell kötnie mindenkinek, viszont legalább jó sokan használják. Számos fotós platform jött létre az elmúlt évtizedekben, legyen szó az 500px-ről, a Behance-ről, vagy a Flickr-ről, de a legtöbb fotós talán most is az Instagramon érhető utol.